Vitamin B3

Šta je niacin i šta mu je uloga?

Niacin pomaže da hranu koju unosimo pretvaramo u energiju koja nam je potrebna. Važan je razvoj i funkciju svih ćelija u našem organizmu.

Koliko je niacina dnevno potrebno?

Količina vitamin B3 koja nam je potrebna zavisi od naših godina žovota i pola. Preporučen unos varira od 2 mg kod dece u prvih 6 meseci života pa do 18 mg kod trudnica i dojilja. Pored količine vitamina B3 kojeg unosimo putem određenih namirnicai i naš organizam može da “napravi” određenu količinu ovog vitamina od jedne aminokiseline koja se nalazi u našoj jetri – triptofana.

Koja hrana obezbeđuje Vitamin B3?

Vitamin B3 se nalazi u mnogim namirnicama i dodaje se u neku hranu (npr.hleb). Preporučene količine niacina unosite u organizam pravilnom ishranom. Bogati izvori vitamin B3 su živinsko meso, junetina, svinjetina, riba, orašasti plodovi, mahunarke i žitarice kao i različite vrste hleba obogaćenih ovim vitaminom.

Koje vrste suplemenata (dodataka ishrani) sadrže vitamin B3?

Najveći broj multivitamsnkih preparata sadrži određene količine niacina – može se raditi o kompleksu B vitamina ili ima preparata koji sadrže samo niacin. U suplementima se niacin nalazi u dva glavna oblika – nikotinska kiselina i nikotinamid.

Kako najčešće nastaje nedostatak niacina?

Neke osobe imaju veću verovatnoću da obole od manjka Vitamina B3. Ova grupa obuhvata:

  • Neuhranjene osobe, obolele od AIDS-a, osobe koje neodgovorno konzumuraju alkohol, pacijenti koji boluju od upalnih bolesti creva ili ciroze jetre.
  • Osobe koje unose hranu siromašnu gvožđem, riboflavinom (vitaminom B2) ili vitaminom B6 a sve zbog toga što su ove supstance neophodne za pretvaranje triptofana u niacin.
  • Osobe koje boluju od karcinoidnog sindroma – stanje u kojem se sporo rastući tumori razvijaju u sistemu organa za varenje.

Koji su simptomi nedosatka Niacina?

Teški nedostatak Vitamina B3 dovodi do bolesti koja se zove pelagra. Ova bolest nije karakteristična za razvijene zemlje a ako se javi najčešći znaci i simptomi bolesti su:

  • koža na suncu postaje crvena ili smeđa,
  • jezik poprima svetlo crvenu boju,
  • javlja se povraćanje i smetnje sa pražnjenjem creva – neredovna i tvrda stolica (zatvor) ili učestala i retka stolica (dijareja),
  • depresija, glavobolja, ekstremni umor, agresivno ponašanje, halucinacije, gubitak pamćenja.

Može li Niacin biti štetan?

Niacin koji se prirodno nalazi u hrani je potpuno siguran za uzimanje. Korišćenje suplemenata treba da bude u dogovoru sa vašim doktorom jer velike doze mogu da izazovu neželjene reakcije u vidu crvenila na koži, glavobolje, osipa i vrtoglavice.

Uzimanjem velikih doza može doći do pojave ekstremnog umora, visokih vrednosti šećera u krvi, mučnine i bolova u trbuhu, zamagljenja vida…

Da li postoji međusobna povezanost vitamina B2 i drugih lekova ukoliko se uzimaju uporedo?

Neki suplementi koji sadrže niacin mogu da utiču na efekat nekih lekova koji se koriste u terapiji a i neki lekovi mogu da sniže nivo niacina u organizmu. Npr.:

  • Lekovi za lečenje tuberkuloze (izoniazid) ometaju sposobnost organizma da pretvara triptofan u niacin što dovodi do njegovog manjka u organizmu,
  • Visoke doze nikotinske kiseline mogu povećati nivo šećera u krvi i ometati efekat lekova za lečenje šećerne bolesti.

Povezane objave:

<div class="title"><i class="fa fa-long-arrow-left"></i> Previous Post</div>